De beste kasten voor jouw kantoorinrichting!

29-03-2020

De oorspronkelijke functie van kantoorkasten is natuurlijk om papierwerk en ordners op te bergen. En tot vijftien jaar geleden ging ook alles nog op papier en was papier een belangrijk product in vele kantoren. Omdat er tegenwoordig veel meer digitaal wordt gewerkt en word opgeslagen zijn kantoorkasten leger geworden en minder relevant geworden. Bovendien zijn kantoorkasten nog steeds nodig en is er nu ruimte ontstaan voor andere spullen. De kantoren anders opgebouwd en hebben mensen een hele andere opbergbehoefte.

Uit onderzoek blijkt ook dat een opgeruimd kantoor de productiviteit verhoogt, je wordt niet afgeleid door andere zaken waardoor de concentratie toeneemt. Een andere praktische oplossing van een goede kantoorkast dat het allemaal simpelweg makkelijker te vinden is. Laat papieren dus niet onnodig slingeren en berg ze op met ordnermappen of postbakjes.

Verschillende kasten

Er bestaan verschillende kantoorkasten, uiteindelijk hebben ze hetzelfde doel: Het opbergen van je spullen. Ten eerste is het handig om een kast uit te kiezen die op slot kan, verschillende documenten moeten privé blijven en achter slot en grendel. Moderne kantoren kiezen er tegenwoordig voor om een brandwerende kast neer te zetten. Als er nood is kun je verzekerd van zijn dat documenten niet verloren gaan.  Daarnaast heb je kasten met verschillende deuren, heb je minder ruimte dan ga je voor een draaideurkast, wanneer er minder ruimte is ga je voor een roldeurkast of een schuifdeurkast een goed alternatief. Tegenwoordig worden de meeste kasten al met slot geleverd.

Hoe kies ik een kast?

De prijzen beginnen bij ongeveer vijftig euro voor een simpel exemplaar en lopen op tot duizenden euro’s voor designer kasten. Net als bij veel items heeft de kwaliteit en prijs met elkaar te maken. Ten tweede: hoeveel ruimte heb je in je kantoor beschikbaar? Verticaal neemt minder ruimte in dan horizontaal. Horizontale kasten nemen meer plek in beslag maar daar kun je ook grotere ordners in kwijt, maar ook boeken en dozen.

Verder is het belangrijk om aan de toekomst te denken, heb je nu evenveel ruimte nodig als volgend jaar? Als je dat weet kun je een inschatting maken hoeveel documenten je in ieder geval een bepaald aantal jaren moet opslaan. Voordat je over een bepaalde tijd er nog een moet aanschaffen is het handiger om meteen te kijken en de juiste kast te kopen voor een langere periode.

Van welk materiaal moet de kast gemaakt zijn?

Kantoorkasten zijn er in alle kleuren en materialen. Je kunt kiezen voor een uitvoering die past bij het meubilair van het kantoor, maar een stijlvolle variant is ook een optie. Geef het interieur in het kantoor een boost en ga voor wat anders. De trend voor houten kasten komt dan ook niet uit de lucht vallen, hout is een levend materiaal en zorgt voor een ‘warm gevoel’. Alles draait tegenwoordig om de beleving bij de inrichting van kantoren, kasten spelen daar een grote rol in. Kasten worden ook steeds vaker gebruikt als scheidingen tussen werkplekken.