Zuiver tomorrow's design for todays interior

26-11-2019

Als kind was zij telkens weer opnieuw haar kamer aan het inrichten. “Creatief met weinig, zoals je kunt zijn als kind”, zegt Caroline met een knipoog. Maar ze had van tevoren nooit kunnen bedenken dat het zo zou lopen met haar leven. “Het overkomt mij wel allemaal”, zegt ze.

Hoe het allemaal begon

De Zuiver B.V. groep werd in 1998 opgericht door Caroline en drie jeugdvrienden: Richard Halberstadt, Arjen Lubbes en Jaap Landsaat. Alle vier zijn zij nog actief binnen het bedrijf.

Caroline:  “We groeiden allemaal op in de Zaanstreek en we kennen elkaar al vanaf de middelbare schooltijd. Na jarenlange ervaring in het ontwerpen, kopen en verkopen van meubels, introduceerden we in 2011 Zuiver. Sindsdien is ons bedrijf explosief gegroeid. Alleen vorig jaar al verkochten we meer dan 350.000 Zuiver producten in bijna 80 landen.”

De Zuiver BV Groep is inmiddels een echt merkenhuis. In 2014 hebben zij Dutchbone gelanceerd en eerder dit jaar Bold Monkey. In het prachtige hoofdkantoor in Westzaan werken nu bijna 90 werknemers. Zowel in 2018 als 2019 werd Zuiver genomineerd voor de Gouden FD Gazellen award - de prijs voor het snelst groeiende Nederlandse bedrijf. “Hoe tof is dat”, zegt Caroline trots.

Caroline

Creatieve team

Caroline reist voor Zuiver de hele wereld over en is vaak van huis. Ze bruist van de energie, hoe druk ze het ook heeft. “Mijn werk is eigenlijk mijn hobby.”, zegt ze. “Ik krijg er heel veel energie van. “Gelukkig werkt mijn man veel vanuit huis. Hij zorgt dat thuis alles op rolletjes loopt. Maar als één van de kinderen belt, neem ik altijd op, ook al zit ik in een belangrijke vergadering.”

De designfilosofie van Zuiver is: Tomorrow’s design for todays interior. Caroline: “We brengen een one-stop interieurcollectie met frisse, modieuze en eigentijdse meubels, verlichting en accessoires, allemaal ontworpen in Nederland.”

Als creatief directeur vormt Caroline samen met haar team het hart van het merk. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwerpen van alle producten. Zij werken ook regelmatig samen met jonge ontwerpers, zoals met APE studio uit Amsterdam, een industrieel ontwerpbureau met een focus op duurzame materialen en meubelontwerp. “Recentelijk hebben wij ook een hele toffe lampenserie ‘Grow’ ontwikkeld met REM atelier uit Rotterdam, een persoonlijke favoriet!”, vertelt Caroline.

lamp grow

Daarnaast biedt het bedrijf zelf ook jonge designers een podium met het Zuiver Scholarship.
Caroline vertelt: “Dit hebben wij in het leven geroepen om jonge talenten een springplank te geven en daarnaast een portie praktische ervaring te laten opdoen. Voor de selectie van de jonge designers moet er - naast het beoordelen van hun portfolio - vooral een wederzijdse klik zijn. Een jonge ontwerper moet uiteraard iets kunnen toevoegen aan onze collectie en ons vooral kunnen verrassen. Ook dit jaar is dit weer gelukt. Tijdens de Dutch Design Week zijn de ontwerpen van Simone Smelt en Jasmijn Muskens – de winnaars van 2019 - gepresenteerd. Deze producten zullen volgend voorjaar verkrijgbaar zijn.”

Inspiratie

Op mijn vraag wat haar inspireert, antwoordt Caroline: “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen op designgebied: materialen, vormen en kleurgebruik. Mijn creatieve voelsprieten staan 24/7 aan en ik krijg overal ideeën door – óók als ik boodschappen doe of in een restaurant zit. Mijn gezin wordt wel eens gek van me. Maar mijn passie is mijn werk en dat is natuurlijk fantastisch. Om ervoor te zorgen dat mijn passie ook echt mijn passie blijft, neem ik de tijd om me erin te blijven verdiepen. Dat kan soms lastig zijn, want door de groei van het bedrijf is tijd een kostbaar goed geworden.”

Ook op reis doet zij veel inspiratie op. Als zij bijvoorbeeld in Guangzhou en Shanghai is, bezoekt zij altijd enkele concept stores om de nieuwste mode collecties te bewonderen. “In Hong Kong worden onze merken verkocht in een hele hippe winkel in een prachtige wijk. Hoe gaaf is dat!”, zegt Caroline.

Zij wordt ook door veel ontwerpers geïnspireerd, door gevestigde namen, maar ook door jong talent. Caroline: “Op designbeurzen als Salone del Mobile in Milaan, maar ook onze eigen Dutch Design Week in Eindhoven voel ik me als een kind in een snoepwinkel. Laatst was ik bij een lezing van Jan de Bouvrie, hij zit 50 jaar in het vak. Dat wil ik ook!”

Caroline heeft geen uitgesproken voorkeur voor materialen. “Ik werk het liefst met alle materialen en vind het een uitdaging om deze met elkaar te mixen en zo onverwachte combinaties te creëren.” Zij zou nog wel heel graag behang willen toevoegen aan het assortiment. “Ik ben helemaal gek van prints en het ontwerpen hiervan. Prachtig! Gelukkig kan ik mijn creativiteit en passie voor prints kwijt in de textielontwerpen voor Zuiver.”, zegt Caroline.  

Trots

Als ik haar vraag op welk ontwerp van Zuiver zij het meest trots is, geeft ze aan dat dit een onmogelijke keuze voor haar is. “Dat is kiezen tussen je kinderen. Maar als ik dan toch iets moet noemen dan is dat de Thirsty stoel die we onlangs hebben gelanceerd. Dit is een stoel waarvan de kuip volledig gemaakt is van het plastic van zo’n 100 geüpcyclede PET-flessen afkomstig uit de afvalstroom uit China, een land met een onwijs grote plastic afvalstoom. Deze stoel is slechts het begin. We willen op dit vlak in de komende drie jaar een koploper worden binnen onze branche met als doel onze footprint zoveel mogelijk verkleinen. Op het gebied van duurzaamheid gebeurt er zoveel dat je jezelf als ondernemer continu moet blijven uitdagen en grenzen moet verleggen. Het is pionierswerk, maar met de juiste mindset, energie en toewijding kom je heus een heel eind.”

Eigen koers

Het merk Zuiver vaart haar eigen koers, zij houden wel in de gaten wat er in de wereld om hen heen gebeurt. Caroline: “Ik zie om ons heen de hang naar de natuur en de opkomst van wabi sabi (de kunst van de imperfectie) een steeds grotere rol innemen. Verder merk ik dat ‘ontspullen’ hot is. Een paar maanden geleden heb ik mijn hele interieur veranderd en heb ik a-la Marie Kondo alleen de spullen gehouden waar ik een emotionele connectie mee heb. De rest hebben vrienden en familie mogen ophalen. Wat een fijn gevoel gaf dat!”

Caroline vertelde eerder over de Thirsty stoel die onlangs gelanceerd is. Op mijn vraag of we op korte termijn nog andere nieuwe ontwerpen kunnen verwachten, antwoordt zij: “Heel veel! We zijn hier 24/7 bezig met het ontwerpen van nieuwe Zuiver producten. Houd de instagramaccounts van Zuiver en mijzelf  goed in de gaten voor sneak peeks!”

@carolinevanvelze
@zuiver_

De tofste items van Zuiver & Dutchbone kun je bij Giga Meubel kopen. 

Tot de volgende blog, Arjanta